środa, 31 stycznia 2024

Kolekcja na lata 20-te - Le Grand ABC botanique (14)


Na styczniową kartkę wybrałam ciemiernik, mając nadzieję, że tę roślinę, kwitnącą zimą, uda mi się gdzieś kupić w ogrodnictwie. Udało się nawet w zwykłej kwiaciarni, najpierw w prezencie urodzinowym dla znajomej, potem do domu. Na razie stoi w przedsionku, ale trafi do gruntu i mam nadzieję, że za rok o tej porze znów zakwitnie.


Jest to co prawda inna odmiana (ciemiernik "Christmas Carol") niż ta wyhaftowana, czysto biała, bez różowych obrzeży, ale podobieństwo widać.



Wiersza, w którym pojawiałby się bezpośrednio ciemiernik nie znalazłam, ale podczas poszukiwań natrafiłam TU na ciekawą informację. Otóż ciemiernik, zwany śnieżną różą wiąże się z jedną z najstarszych kolęd niemieckich "Es ist ein Ros'entsprungen". Jej polska wersja nosi tytuł "Cudowna różdżka wzrosła".

Cudowna różdżka wzrosła - Iz 11,1—10

Cudowna różdżka wzrosła, gałązka bardzo mdła;
Prorocka wieść doniosła, że to z Jessego pnia
Zakwitnął cudny kwiat
W pośrodku ostrej zimy,
Gdy ciemność kryła świat.

Ten kwiatek, co zachwyca, Izajasz wieścił rad,
A Maria Go - Dziewica - wydała na ten świat;
Powiła Dziecię swe,
Jak zrządził Bóg przedwieczny,
Gdy świat spoczywał w śnie.

Kwiatuszek ten na ziemi przecudną szerzy woń
I promieniami swymi rozprasza nocną toń.
Prawdziwy człowiek - Bóg
W cierpieniach dopomaga,
Ratuje z śmierci trwóg.

O Jezu, aż do zgonu, do zejścia z kraju łez,
Ty moją bądź obroną, aż łzy obetrzesz z rzęs.
Gdy Twoją ujrzym twarz
W ojczyźnie pełnej chwały,
O, to nam, Boże, zdarz!

zw. 1, 2 i 4; z 1587 r.
zw.3: Franciszek Layritz + 1859
Śpiewnik Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP
Wydanie III, Wydawnictwo Zwiastun 1988, s. 99.



Pozdrowienia na zakończenie sezonu kolędowego :)



 

4 komentarze:

  1. Ależ piękny wpis. Bardzo dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że wpis się spodobał. Musze przyznać, że ciemiernik ładnie pozował do zdjęć :)

      Usuń
  2. Ale bajer.
    Cudny haft i ten wiersz/psalm.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak się ładnie złożyło na koniec sezonu kolędowego :)

      Usuń

Dziękuję za wizytę i za miłe słówko :)